Fremtidens Lysaker bestemmes nå
Lysaker har et fantastisk potensiale. Nå mobiliseres det for å sikre fremtidig byutvikling, til beste for et levende Lysaker. Kollektivterminalen må ned i bakken.
Slik ser Mustad Eiendom for seg at det kan bli på sørsiden av E18, dersom det blir kollektivterminal i kulvert. Illustrasjon: LPO og Civitas
Denne uken ble en større artikkel publisert i Budstikka og Akersposten, om et initiativ for å få til bedre løsninger for både den nye Lysaker kollektivterminal og ny sykkeltrasé gjennom Lysaker. Kjernen i debatten er at det foreløpig kun er finansiering til en løsning ingen parter i realiteten ønsker; en kollektivterminal oppe, omtrent der hvor drosjeholdeplassen er i dag. Velges den billigste løsningen vil mulighetene for å koble sammen nord og sør for E18 for fremtidig byliv omtrent være skutt ned. I tillegg vil det kunne hindre utbygging av fremtidig kollektivkapasitet på bane.
En bedre og langt mer foretrukket løsning er den hvor bussene føres ned i kulvert. Da vil det bli mye lettere å koble opp og lage gode forbindelser for under E18 for gående, og dermed for bedre byliv. Det vil også gjøre det mulig å skape flere møteplasser, torg og et langt bedre tilbud på sørsiden.
Et annet aspekt av dette er også hvordan ny sykkeltrasé skal fungere. Det må sees i sammenheng med valg av kollektivterminal.
Slik ser Statens vegvesen for seg den nye sykkelbroen
Slik ser Mustad Eiendom for seg at en ny sykkeltrasé kan legges, gjennom Lysaker Torg, i stedet for på sørvest-siden slik Statens vegvesen foreslår. Illustrasjon: LPO og Civitas
Det er stadig flere som nå engasjerer seg for dette. Samarbeidet er veldig godt med Bærum kommune, og også OMA er involvert. Arbeidet og prosessene på vegne av aktørene på Lysaker ledes av Mustad Eiendom.
Ta gjerne kontakt om du har spørsmål til dette, eller innspill du mener kan bidra til at vi sikrer en fortsatt god utvikling for Lysaker.